لنت ترمز خودرو

مطمئن شوید لنت ترمز خودروی شما در شرایط مناسب قرار دارد و در زمان مناسب آنها را تعویض کنید. این کار در طولانی مدت به صرفه خواهد بود همچنین باعث حفاظت از خودرو، سلامت شما و سرنشینان و پیشگیری از تصادفات رانندگی می‌شود اما چطور متوجه شویم که چه زمانی باید لنت‌های ترمز را تعویض کنیم؟ پیش از آن بهتر است بدانیم لنت‌های ترمز برای چه ساخته شده‌اند.

بیایید نگاهی دقیق‌تر به چرایی، چگونگی و زمان مناسب تعویض لنت‌های ترمز خودرو بیاندازیم.


لنت ترمز چیست؟

لنت ترمز در واقع بخش کلیدی سیستم ترمز خودروی شماست که بین کفشک ترمز (بخشی که پایین می‌آید و چرخش لاستیک را تضعیف می‌کند) و سیلندر ترمز قرار دارد. در صورت عدم کارکرد صحیح لنت‌های ترمز اجزای دیگر خودروی شما نظیر دیسک‌ها، روتورها و کولیس‌ها دچار سایش می‌شوند.

کارآمد نگهداشتن لنت ترمز از پرداخت هزینه‌های بالای تعمیر و همچنین رانندگی در شرایط ناامن جلوگیری می‌کند. این‌ها دلایل اهمیت تعیین زمان تعویض لنت‌های ترمز قدیمی است.

زمانی که لنت‌های ترمز ساییده می‌شوند چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

هر بار که ترمز خودروی خود را استفاده می‌کنید لنت‌های ترمز شما در معرض مقدار جزئی سایش و پارگی قرار می‌گیرند. برای هر یک از انواع لنت ترمز از جمله لنت سرامیکی، ارگانیک و فلزی این اصطکاک باعث می‌شود که مقادیر کمی از پوشش‌های محافظ روی لنت‌های ترمز ساییده شود. با گذشت زمان به میزان این تخریب افزوده می‌شود تا وقتی که لنت‌های ترمز شما نازک و نازک‌تر می‌شوند و در نهایت به نقطه‌ای می‌رسند که باید جایگزین شوند.

علائمی نشان‌دهنده تعویض لنت ترمز

  • صدای جیغ زدن یا صدای ناهنجار هنگام ترمز:


به طور کلی اولین نشانه‌ای که هر راننده متوجه آن می‌شود یک صدای گوش خراش جیغ زدن یا ناله در هنگام ترمز گرفتن است. این صدا توسط یک واشر کوچک اندیکاتور (شاخص) از جنس فلز است که تنها برای همین منظور (هشدار فرسوده شدن) در لنت‌های ترمز تعبیه شده است،  تولید می‌شود.

وقتی که شما مرتب این صدا را هنگام ترمز می‌شنوید احتمالا زمان آن رسیده که خودروی خود را برای بررسی به تعمیرکار ترمز نشان دهید. وقتی که ترمزها در معرض رطوبت قرار می‌گیرند مثلا پس از باران و طوفان، یک لایه از رطوبت روی لنت‌های ترمز را می‌پوشاند و باعث ایجاد یک صدای جیغ کوچک هنگام ترمز می‌شود. اگر پس از چند بار ترمز کردن این صدا از بین رفت مشخصه خوبیست که نشان می‌دهد تنها کمی زنگ روی لنت‌های ترمز بوجود آمده و نیازی به تعویض آنها نیست.

  • کمتر از ۱۰ میلی‌متر از لنت‌ها باقی بماند:


می‌توانید با چشم لنت‌های ترمز را بررسی کنید تا زمان جایگزینی آنها را بدانید. نگاهی به میله چرخ خودرو بیاندازید. باید لنت‌های ترمز خود را که به روتور ترمز فشرده شده‌اند را ببینید. اگر ضخامت پدهای ترمز کمتر از یک چهارم اینچ (حدوداً سه میلیمتر) باشد، باید به فکر یک بازرسی از ترمزهای خود باشید. به ویژه اگر زمان زیادی از آخرین بازدید شما گذشته است.

  • صدای خرخر درونی و سایش فلزی:


اگر صدای ضعیف درونی مشابه تراشیدن فلز یا صدای خرخر سنگین شنیدید، علامت آن است که نه تنها لنت‌های ترمز شما فرسوده شده بلکه دیسک و کالیپرها نیز در حال برخورد با یکدیگرند. از آنجا که این تماس فلز با فلز باعث آسیب بیشتر در سیستم ترمز شما می‌شود، باید در صورت شنیدن این نوع صداها در اسرع وقت خودروی خود را به تعمیرگاه ببرید.

  • چراغ نشانگر:


بعضی خودروها بر روی داشبورد خود چراغ نشانگری دارند که زمانیکه لنت‌های ترمز فرسوده می‌شوند برای تعویض به راننده هشدار می‌دهد. اگر خودروی شما مجهز به سیستم هشدار ترمز است می‌توانید در دفترچه راهنما این قابلیت را ببینید. به یاد داشته باشید که اگر چراغ روشن شد باید مکانیک علاوه بر پدهای ترمز سنسورهای نور را نیز تعویض کند.

چقدر طول می‌کشد تا لنت ترمز از بین بروند؟

لنت‌های ترمز تا حدود ۴۰ هزار کیلومتر خوب کار می‌کنند. با این حال پاسخ این سوال با توجه به تنوع خودروها و رانندگی‌ها، متفاوت است.

برای مثال اگر شما اغلب در نواحی شهری یا ترافیک سنگین رفت و آمد می‌کنید ترمز خودروی شما به دفعات بیشتری از افرادی که در نواحی روستایی یا بزرگراه‌ها رانندگی می‌کنند درگیر می‌شود.

بعضی افراد نیز پا را نیمه روی پدال ترمز می‌گذارند به همین دلیل لنت‌های ترمز سریع‌تر فرسوده می‌شوند. با کمی دقت و توجه به آسانی می‌توانید زمان درست برای تعویض لنت ترمز خودروی خود را بدانید.

ممنون میشم اگر از مطلب خوشتان اومد امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...