دلیل روشن شدن چراغ چک

دلیل روشن شدن چراغ چک احتمالات بسیاری دارد ، روشن شدن چراغ چک یکی از موضوعاتی هست که اگر به آن توجه کافی نداشته باشیم باعث ایجاد مشکلات از جمله آتش سوزی ، آسیب رساندن به قطعات سالم دیگر و ……….
ما در این مقاله سعی داریم تا دلایلی که باعث روشن شدن چراغ چک خودرو میشود برسی کنیم

۱- ایراد در سنسور اکسیژن

اولین و رایج‌ترین دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو سنسور اکسیژن است. مشکل سنسور اکسیژن معمولا با هزینه کمی رفع می‌شود اما خرابی این سنسور می‌تواند به قطعات گران‌قیمتی نظیر کاتالیزور آسیب وارد کند. از طرفی خرابی این سنسور باعث می‌شود که کامپیوتر مرکزی خودرو اطلاعات درستی دریافت نکند و به همین دلیل سوخت خودرو حتی تا ۴۰درصد افزایش پیدا می‌کند.

۲- ایراد در مبدل کاتالیستی

 دومین دلیل روشن شدن چراغ چک ایراد در مبدل کاتالیستی می باشد که این مشکل بیشتر در خودروهای قدیمی و فرسوده به‌چشم می‌خورد و تعویض آن هزینه‌ قابل توجهی را به شما تحمیل می‌کند. برای جلوگیری از خرابی کاتالیست بهتر است نسبت به وضعیت سنسور اکسیژن بی‌توجه نباشید، همچنین تعویض به‌موقع شمع‌ها و روغن‌موتور را نیز فراموش نکنید. اگر مبدل کاتالیستی خراب شده باشد باعث می‌شود تا نسبت مسافت طی شده با سوخت مصرفی همخوانی نداشته باشد و هرچه پدال گاز را فشار دهید سرعت بیشتری احساس نکنید.

۳- ایراد در سنسور جریان هوا

سومین دلیل روشن شدن چراغ چک ایراد در سنسور جریان هوا است که در روشن شدن چراغ چک خودرو نقش دارد. سنسور هوا با بررسی مقدار هوای ورودی به موتور، اطلاعات لازم را به کامپیوتر خودرو ارسال می‌کند تا با ترکیب شدن با اطلاعات دیگر میزان پاشش انژکتورها مشخص شود. اگر در شهرهای آلوده زندگی می‌کنید حتما حواستان به درست کار کردن سنسور هوا باشد.

۴- ایراد در شمع‌ها و وایرها

چهارمین دلیل روشن شدن چراغ چک ایراد در شمع ها یا وایر است .کار شمع‌ها ایجاد جرقه، انفجار بنزین و درنهایت حرکت موتور است. زمانی که این اتصال برقرار نشود جرقه‌ای نیز توسط شمع‌ها تولید نخواهد. یکی از دلایلی شایعی که منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو می‌شود مشکل در شمع‌ها و وایرهاست. از آنجائیکه شمع‌ها جزو لوازم مصرفی خودرو هستند بعد از مدتی خراب شده و نیاز به تعویض دارند. وایرهای معیوب نیز علاوه‌بر اینکه منجر به تولید نشدن جریان برق مورد نیاز شمع‌ها می‌شود می‌تواند باتری و کوئل را نیز خراب کرده و روی سایر بخش‌های خودرو اثر بگذارد.

۵- کوئل

کوئل عهده‌دار تأمین الکتریسیته لازم برای جرقه زدن شمع‌هاست. خراب شدن کوئل می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. بعلاوه اگر کوئل خراب شود احتمالا شمع‌ها نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

۶- باتری

در بسیاری از خودروها چراغ دینام نشان‌دهنده مشکلی در باتری خودرو است. البته در خودروهای با تکنولوژی بالا، چراغ هشداردهنده خرابی باتری نیز تعبیه شده است. درنتیجه اگر خودروی شما جزو خودروهای با تکنولوژی بالا نیست، خرابی باتری می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود.

۷- سیستم چرخش گاز اگزوز (ERG)

رفع مشکلات سیستم چرخش گاز اگزوز معمولا هزینه‌بر است، به‌ویژه اگر علاوه‌بر تعویض شیر ERG بخواهید تمام پور‌ت‌های آن را نیز تمیز کنید. پیشنهاد می‌کنیم اگرچه که تعمیر ERG هزینه‌بر است در صورت مشکل در اولین فرصت آن را تعمیر کنید، زیرا اگر این خرابی به انژکتور خودرو نیز آسیب وارد کند، به مراتب باید هزینه بیشتری برای تعمیر خودروی خود بپردازید.

۸- ترموستات

 این قطعه، یکی از قطعات پرکار در خودرو است و بر دمای محیط نظارت کرده و با فرستادن جریانی سرد به سمت موتور، دمای موتور را تنظیم می‌کند. برای اینکه ترموستات بدون نقص کار کند باید مایع خنک‌کننده داخل ترموستات به موقع تعویض شود زیرا این مایع در طول زمان گرد و غبار را به خود جذب می‌کند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

۹- انژکتور سوخت

 مشکل انژکتور نیز می‌تواند چراغ چک خودروی شما را روشن کند. مشکل در انژکتور خودرو مشکل رایجی نیست ولی اگر انژکتور خودروی شما با مشکل مواجه شد باید برای تعمیر آن هزینه نسبتا زیادی پرداخت کنید. برای جلوگیری از خرابی انژکتور باید عادات بد رانندگی خود نظیر رانندگی طولانی با سوخت کم، تعویض دیر به دیر صافی بنزین و مواردی از این دست را ترک کنید.

10- نشتی خلأ

نشتی خلأ یکی دیگر از مواردی‌ است که می‌تواند منجر به روشن شدن چراغ چک خودرو شود. هر خودرویی دارای چند سیستم خلأ است که کارهای مختلفی را انجام می‌دهند. اگر خودروی شما هنگام کارکردن درجا می‌زند یا دور موتور بالا می‌ماند، احتمالا نشتی خلأ در سیستم خودروی شما وجود دارد.

چرا وقتی چراغ چک خودرو روشن میشود افت شتاب پیدا میکنیم؟

همان‌طور که پیش‌تر هم گفته شد، زمانی که مبدل کاتالیستی دچار مشکل است، سنسور هوا به‌درستی کار نمی‌کند، سنسور گاز عملکرد مناسبی ندارد یا وایر شمع‌ها خوب عمل نمی‌کنند، موتور دچار افت توان و شتاب می‌شود. از طرفی همه این موارد می‌توانند چراغ چک خودرو را هم روشن کنند.

ممنون میشم اگر از مطلب خوشتان اومد امتیاز بدهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...